Дресирування молодих бретонів, на мою думку, має сильно відрізнятися від роботи з дорослими собаками. Мабуть, слід пояснити: з якого віку эпаньол-бретон може вважатися молодым?


Умовно можна виділити 4 етапи зростання цуценя:

  • Перший етап: 1-3 місяці
  • Другий етап: 3-6 місяців
  • Третій етап: 6-10 місяців
  • Четвертий етап: від 10 місяців до 16 місяців

Дуже часто бретони навіть у 12 місяців – ще цуценята. Іноді можна почути – однорічне щеня. Собака вже повністю оформилася, видно її фенотип, вона візуально дуже схожа на дорослу особину, але ментально, більшою мірою, такі собаки ще щенята. Поведінка: бажання грати, непосидючість, загравання до старших собак, прояв норову та інше – ознаки того, що собака ще не подорослішала. Звичайно, є особини, які до року чи навіть раніше можуть подорослішати та бути розвиненими для того, щоб вважатися дорослими собаками. У моїй практиці такі собаки були. Але їх було небагато. Емпірично я вивів для себе таку закономірність: чим більше щеня – тим довше воно формується. Дрібні – дорослішають раніше. Ті, що більші – пізніше.

Перший етап

З 1 до 3 місяців дресирування (я б назвав це роботою зі цуценям, але для кращого розуміння – залишимо старий всім зрозумілий термін) може включати виключно ігрові методи. На чому б я сфокусувався в цей період: я зайнявся б виробленням стереотипу, пов’язаного з пошуком господаря, підзивом на свист, розвитком харчової мотивації. Власне, якнайбільше правильних дій в обмін на корм. Груба помилка – у цьому віці щось вимагати від собаки. Цілком нічого не можна вимагати в цьому віці.

У період від 1 до 3 місяців може бути лише позитив. Що б щеня не зробило – воно молодець!

Виходить відпрацювати свисток – добре, не виходить – теж добре. Ця фаза потрібна для того, щоб надалі щеня зрозуміло наші вимоги. Навіть не виконуючи їх. Успіх у роботі залежатиме, не в останню чергу, від режиму годівлі та її норм. У перегодованих собак розвинути харчову мотивацію складніше.
З досвіду: із 3 місяців я своїх цуценят постійно брав у полі. І вважаю, що чим раніше бретон буде знайомий із угіддями – тим краще для нього. У 4 місяці деякі мої цуценята вже самі ставали перепелами, знайденими відразу дорослими собаками, а потім з успіхом самими цуценятами.

Другий етап

Виконуємо все теж, що і на першому етапі, тільки до кінця цього періоду щеня має вже впевнено відпрацьовувати підхід по свисту. Усі дії лише на позитиві, крім одного нюансу – вчимо цуценят охайності. Для цього починаємо вибудовувати кордони та вводити заборони. Знову ж таки, ніякого жорсткого примусу. Межами можуть бути дверні отвори. Простір для собак – місце, де вони сплять (живуть). Вхід до інших приміщень – через кордон. Прохід кордону з дозволу. Якщо собака самовільно робить захід, наприклад, у приміщення, куди їй закритий доступ кордоном – намагаємося тілом як би “висунути” її, відібравши простору цього приміщення. Цей нехитрий трюк запустить дуже важливий побічний ефект – цуценя почне проситися на вулицю гуляти (все вищеописане для нагоди утримання епаньол-бретона в квартирі, будинку). Подзив по свисту все також харчової мотивації. Жодного парфорсу, жодних покарань! До 6 місяців ми маємо отримати впевнений заклик і практично повну відсутність калюж і куп у будинку.

У період 3-6 місяців поряд з відпрацюванням та розвитком харчової мотивації – включаємо в роботу заборони та межі

Виходи у полі без корекції поведінки. Частота – за станом собаки: вона має бути мотивована, з азартом до руху.
На відео нижче цуценя 4 місяці.

Третій етап

До цього періоду, працюючи зі цуценям регулярно, останній вже точно виконує те єдине, що ми в нього розвиваємо – свист – до мене. Виходи в поле зробили своє – щеня почало рухатися. Якщо цього не спостерігаємо – продовжуємо в тому ж дусі і просто чекаємо, коли він акцентовано побіжить. Далі, ускладнюємо систему звукових сигналів – вводимо ще один свист, наприклад, часті звуки, для того, щоб змінити акцент дії собаки. Наприклад, щеня рухається на паралелі на нас, ми за 20-30 метрів до нього починаємо часто посвистуючи як би розганяти його, включаючи інстинкт переслідування. Для цього під час посвистування – прискорюємося, біжимо попереду, даючи можливість цуценяті нас обігнати. Суть така – він прискориться і обжене, скільки при цьому пробіжить – не має значення. Важливо, щоб він прискорення та включення інстинкту пов’язав із частим свистом. До 10 місяців щеня по частих свистах має прискорюватися вже саме. Ми його таким чином женемо. Ця підводна вправа для того, щоб собака під час руху завжди була сконцентрована. Жодної розхлябаності та втрати концентрації, лише бажання рухатися та відбирати простір. Якщо вдома з охайністю все ОК – знімаємо кордони. Але вводимо один момент: якщо за Вашим бажанням щеня не залишає “заборонене” приміщення – відкочуємось на етап 2 і продовжуємо роботу.

На третьому етапі основна робота відбувається вже у полі. До цього часу щеня має бути повністю соціалізованим

Робота в полі

Я навмисне не пишу про зустрічі з птахом. Це точно не дресирування – тема цієї статті. Скажу лише, що до 8 місяців цуценята здатні вже працювати на кваліфікацію. Усі елементи роботи, за винятком зупинки, мають бути.
Ще один важливий, на мою думку, момент. У процесі роботи в полі на другому та третьому етапі ми не обмежуємо ширину дій (якщо щеня хоче бігти широко, відбираючи поле – ми йому це дозволяємо, жодних обмежень). Не потрібно провокацій, дурних скликань на свист. Свист щеня має почути тоді, коли ми впевнені в тому, що в даний момент собака явно нічим не зайнята (бовтається), втратила інтерес до процесу, перестала рухатися тощо, тобто щеня вимкнулася. Зазвичай, це відбувається у молодих собак біля господаря. І ось, щоб обірвати цей ланцюжок, переключити цуценя – воно йде на повідець. Безглуздо це вимагати від 3-х місячних собак. Але до 6 місяців багато цуценят здатні прийматися працювати. І як тільки це сталося – процес “балаки” в полі повинен бути припинений.
Нижче відеоролик із роботою собаки у неповних 10 місяців:

Четвертий етап

До 12 місяців деякі бретони здатні показувати досить зрілі роботи. Постійні виходи на поле, зустрічі з птахом, зробили свою справу. Собака сфокусовано шукає, знаходить, стає. Звісно, це ще не дорослі роботи. Ми продовжуємо роботу у полі. Це не дресирування цуценя – тема цієї статті. Просто як дресирування, так і натаска проходять одночасно, паралельно. До цього моменту я нічого не писав про зустрічі з птахом та про реакцію на це цуценят. Ми не повинні реагувати як на зустрічі (стійки), що позитивно закінчуються, так і на негативно. Якщо собака знайшов і погнав – це вже дуже добре. Я підводжу до того, що наші однорічні цуценята на четвертому етапі здатні працювати і вони повинні гнати. Питання викрадення – це питання дресирування. І тут на цьому зупинимося докладніше.

Викрадання

Викрадення лягавого собаки – це те, що необхідно для якісної постановки та гарного результату. Те, що може дати гоніння птиці легавій – не здатний дати не один кондуктор.

Чому лягава повинна гнати птицю

Під час викрадення, не важливо, була стійка у цуценя чи ні, цуценя максимально викладається, оскільки їм рухає інстинкт переслідування. Це один із найсильніших інстинктів, пов’язаних із полюванням, здобиччю. Можна сказати, що це рушійна сила, яка робить собаку здобувачем.
Викрадення молодим епаньолам допомагають розвинути як ширину, так і швидкість пошуку, іншими словами, вони дуже сприятливо “підігрівають” пристрасть лягавого собаки до пошуку птиці. Тому молодих цуценят ми ніколи не зупиняємо, даючи їм змогу гнати стільки, скільки вони можуть і хочуть.

Угонка птиці лягавим собакою включає інстинкт переслідування. Завдяки йому збільшується пристрасть собаки до видобутку – потяг до птаха

Цей потяг використовується для розкриття всіх мисливських якостей собаки, закладених природою.

Коли слід зупиняти легаву

На жодному заході Ви не знайдете легаву, яку б не дискваліфікували за гоніння птаха. Гоньбу потрібно прибрати. Тут є 2 питання:

  • коли це робити
  • як це робити

Собаку слід зупиняти тоді, коли користь від того, що вона женеться за дичиною Ви перестали бачити. Наприклад, собака жене, але при цьому вона вже не додає в пристрасті, тобто переслідування птаха тільки розхолоджує, забирає сили у молодого собаки і нічого не дає на заміну. Для кожної конкретної особини – це її час. Немає такого, щоб тут були якісь точні терміни, які застосовуються до віку чи досвіду. Тут краще покластися на свої почуття та відчуття від роботи вашого бретона.

Як саме вести роботу із зупинки – це складне питання. Оскільки, з практики, основні недоліки в роботі вже дорослої лягавої часто пов’язані з її неправильною зупинкою (туге підведення, обходи птиці, втрата ходу тощо). Я напишу окрему методику про те, як зупиняю своїх собак. Тут же новачкам і тим, хто цього ніколи не робив, важливо зрозуміти, що якщо є сумніви щодо зупинки як по самій роботі, так і за її потребою на даний момент – краще нічого не робити (нехай собака жене), ніж зіпсувати її своїм некомпетентним втручанням. Якщо ж все ж таки захочете це робити самі, без допомоги більш досвідчених легенів, йдіть по дорозі роботи: спочатку на вулиці, а потім у поле. Досягніть спочатку відпрацювання команди без подразника, потім з помірним подразником, потім з сильним подразником, а вже потім переносіть цю команду в поле. І все вийде. Не треба поспішати – відпрацьовуйте етапами.

Висновки

  • Роботу з будь-яким лягавим собакою, епаньол-бретон не виняток, бажано починати рано. У віці 3 місяців цуценята вже здатні знаходити птицю
  • Все дресирування, якщо можна так це назвати, рекомендую проводити на позитиві, розвиваючи харчову мотивацію
  • Дресирування молодих бретонів має включати соціалізацію, тому вводьте під час заборони, щоб собака не був “неандертальцем”
  • Відпрацювання кордонів та заборон вимагає вмілого поводження, в жодному разі не жорсткого
  • Ближче до 10-12 місяця у бретона, з яким займалися, видно всі його закладені якості. Лігава до цього часу здатна видавати впевнені роботи, за винятком того, що вона має гнати
  • Дресирування зупинки лягавої потребує індивідуального підходу як за часом, так і за методикою
  • Помилки, зроблені під час неправильної зупинки, дуже складно виправляти. Тому їх краще не робити
  • Якщо вирішили собаку зупинити – працюйте по етапах. Від простого: зупинка на вулиці до складного – зупинка в полі